Gastronomska scena Beograda u poslednje vreme dobija značajnu pažnju
Može li dobar restoran da poveća vrednost nekretnine?
Poznata je činjenica da je Beograd prestonica noćnog života u Jugoistočnoj Evropi, koja privlači turiste svih uzrasta, nacionalnosti, pola i zanimanja tokom cele godine. Međutim, donedavno je bilo manje poznato da je Beograd poznat i po gastronomskoj sceni; konačno je stekao reputaciju kulinarske destinacije, jer je Michelin vodič napravio izbor i dodeliće zvezdice određenim restoranima.
Izbor je veoma raznovrstan i obuhvata restorane od autentične srpske kuhinje do moderne sa neobičnim, dobro kombinovanim začinima i ukusima pod uticajem japanske i mediteranske kuhinje. Zbog geografskog položaja Srbije, kulinarska kultura zemlje je oduvek bila raznolika i pod uticajem zemalja poput Turske, Mađarske i drugih balkanskih zemalja. Međutim, poslednjih godina Beograd je ugostio mnoge urbane i popularne međunarodne lance restorana sa egzotičnom ponudom hrane i pića.
Nagrade za “fine dining” uglavnom pozitivno utiču na poslovanje i profilizaciju restorana, dok dodeljivanje Michelin zvezdice može da uveća promet restorana za u proseku 30% do 50%, ali da li može da poveća i vrednost nekretnine?
Određena istraživanja su pokazala da u razvijenim evropskim metropolama, kao što je London, restorani predstavljaju pogodnosti sa velikim potencijalom da dodaju vrednost nekretninama u svom neposrednom okruženju. Što je kvalitetniji restoran, to je veći rast cena nekretnina u tom delu grada, a u slučaju da restoran dobije Michelin zvezdicu, ima potencijal da utiče na cene stambenih prostora u svom okruženju kao i na vrednost same nekretnine u slučaju prodaje.
Sa druge strane, što se tiče veličine, Beograd je relativno mali grad, sa većinom naselja koja su dobro povezana i blizu jedno drugom. Iako je lokacija važna, ona nije presudna za dobijanje mesta na listi preporučenih restorana. Važniji faktori su: kvalitet sastojaka, tehnike kuvanja, lični potpis kuvara i celokupno iskustvo u restoranu. Centar Beograda je deo grada koji je već dovoljno razvijen sa smanjenom mogućnošću dodatne izgradnje novih kompleksa, što ga čini ekskluzivnom lokacijom za vrhunske restorane. Restorani u Beogradu iz glavne selekcije Michelin inspektora su pretežno smešteni u centru grada, a zatim i na Novom Beogradu. Iako je tržište nekretnina u konstantnom porastu, još uvek je malo verovatno da će na cene nekretnina uticati blizina dobrog restorana.
Ono što je takođe veoma važno, jeste da gastronomija postaje sve važnija komponenta atraktivnosti turističke destinacije, a hrana je postala jedan od ključnih elemenata uspešne strategije brendiranja destinacije. Hrana je transformisala svoju ulogu, od podrške turizmu do jednog od osnovnih razloga zašto mnogi turisti posećuju jednu destinaciju. Ovi trendovi luksuznog gastronomskog turizma rezultiraju rastom potražnje za destinacijama koje se nalaze u Michelin vodiču. Iako beogradska gastro scena dobija značajnu pažnju, ovi trendovi tek treba da se vide na našem tržištu.