Razvoj maloprodajnih formata – od tržnih centara do maloprodajnih parkova
Iako su tržni centri činili osnovu za razvoj maloprodajnog tržišta Srbije, interesovanje za druge formate, odnosno, retail parkove se vremenom znatno povećalo.
Početkom 2000-ih, na maloprodajnom tržištu su bili najzastupljeniji trgovački centri sa dominantnim učešćem hipermarketa, i nekoliko manjih prodavnica u formi dodatne ponude. Kako su se navike potrošača menjale, ponuda tih formata se značajno menjala, i postajala bogatija sa dodatnim zabavnim, gastronomskim i rekreativnim sadržajima. Nakon što su se u Beogradu pojavili prvi moderni tržni centri, veliki maloprodajni formati i retail parkovi počeli su da se grade, uglavnom, na obodima većih gradova i na sekundarnim lokacijama. Iako su tržni centri činili osnovu za razvoj maloprodajnog tržišta Srbije, interesovanje za druge formate, odnosno, retail parkove se vremenom znatno povećalo.
Tržni centri su zatvoreni maloprodajni formati od najmanje 5.000 kvadratnih metara bruto površine za izdavanje i sa najmanje 10 zakupaca, koje nude modnu odeću i obuću, nameštaj za kuću, elektroniku, dečiju robu i igračke, luksuznu robu, zabavu i imaju bogatu ponudu hrane i pića, imaju centralno upravljanje i u vlasništvu su jednog vlasnika/kompanije, obično sa obezbeđenim parkingom.
Retail parkovi su centralno vođeni formati na otvorenom, obično izgrađeni u obliku trake, L ili U slova, koji se sastoje, uglavnom od srednjih i velikih specijalizovanih prodavnica, uz prostran parking dostupan za posetioce. Najmanja površina ovih formata je 5.000 kvadratnih metara i imaju najmanje dva zakupca.
Gledajući razlike, prednosti tržnih centara su: odlična lokacija, atraktivan format za sve retailere i brendove, veća prosečna zakupnina, veći prihod za investitore i veći broj posetilaca. S druge strane, izgradnja ovih formata je duža, troškovi izgradnje su veći i obično nema mogućnosti da se grade u fazama. Kada su u pitanju retail parkovi, niža početna ulaganja, kraći period izgradnje i mogućnost fazne izgradnje su ključni inicijatori interesovanja među investitorima za ove formate širom Srbije. Takođe, kupovina na jednom mestu, lak pristup, dovoljan broj parking mesta i velika ponuda dostupnih brendova ključni su faktori koji privlače kupce u ovaj tip formata. S druge strane, ovi formati mogu biti neatraktivni za određene brendove ili kategorije, obično imaju manji broj posetilaca, a prihod za investitore je obično niži zbog nižih zakupnina.
U eri kada vreme često ima veću vrednost od materijalnih stvari, brza i jednostavna kupovina postaje sve važnija. Ovaj trend se ogleda u rastućoj online kupovini i sve većoj popularnosti manjih convenience-based formata zasnovanih na pogodnostima, gde kupci mogu zadovoljiti svoje osnovne potrebe u kraćem vremenskom periodu.