Metavers – budućnost interneta?
Termin metavers je jedna od “vrućih” tema ovih dana u tehnološkim krugovima. Metavers je opisan kao neizbežna evolucija interneta. Ali šta je zapravo metavers i kako će se razvijati? Saznajte šta kompanije treba da znaju.
Nekoliko tehnoloških izvršnih direktora već duže vreme govore o metaversu. Kažu, da je mataverse budućnost interneta. Ali među ljudima još uvek postoji velika nedoumica o tome šta je to u suštini, a to je zbog toga što je metaverse još uvek previše nov da bi definisao šta zapravo znači.
Da li je u pitanju video igrica? Odgovoriti na ovo pitanje stvarno je teško.
Facebook se pre nekoliko meseci rebrendirao u Meta i fokusira će se na predstojeći metaverse. Ali značenje pojma još nije postalo jasnije. Stavljeno u perspektivu, Meta jednostavno gradi VR društvenu platformu.
Šta je Metaverse?
Iako je termin korišćen u poslednjih nekoliko godina, reč metaverse (meta-universe), je zapravo skovao autor Nil Stivenson u svom naučno-fantastičnom romanu Snežni krah iz 1992. U svojoj knjizi, Stivenson je metaversom nazvao sveobuhvatni digitalni svet koji postoji paralelno sa stvarnim svetom. Međutim, 2022. godine čini se da stručnjaci i dalje nisu sigurni da li bi metaverse u stvarnom životu mogao uspeti da evoluira u nešto slično onome što je prikazano.
Metaverse je koncept trajnog, onlajn, 3D univerzuma koji kombinuje više različitih virtuelnih prostora. To bi mogla da bude buduća iteracija interneta. Jednostavnim rečima, metaverse je platforma proširene stvarnosti koja omogućava korisnicima da kreiraju interaktivna iskustva koja spajaju digitalni svet sa fizičkim svetom. U suštini ovo je koncept ili ideja sajber prostora koji je postao realan. Korisnici mogu da rade, upoznaju se, igraju i druže zajedno u ovim 3D prostorima. Krajnji fokus je razvoj decentralizovanih, potpuno interoperabilnih i impresivnih digitalnih zajednica.
Neke od glavnih karakteristika Metaversa su da je neograničen, da je postojan, što znači da se ne može ponovo pokrenuti, isključiti ili resetovati. Ovo je decentralizovan virtuelni svet, imersivna virtuelna realnost, ima virtuelnu ekonomiju i korisnicima pruža socijalna iskustva.
Kako pristupiti Metaverse-u?
Dok puni potencijal metaversa tek treba da se otkrije, to zapravo ne znači da ne postoji mnogo načina da jednostavno uskočite i osetite ukus onoga što dolazi. Već godinama nekoliko kompanija razvija varijacije sopstvenih metavers okruženja, izgrađenih oko kriptovaluta, globalnih zajednica kao i, naravno, blokčejna.
Međutim, otkrivanje kako pristupiti metaversu nije uvek tako jednostavno i možda će budućim korisnicima trebati malo uputstva. Opet, postoji mnogo platformi koje se mogu koristiti za pristup metaversu, kao što su Decentralland, Horizon Worlds i Cryptovoxels, ali pristup digitalnom svetu nije ograničen samo na ove platforme.
Kako se poslovne nekretnine uključuju u Metaverse?
Delimično metaverse odražava fizički svet. Na primer, investitori mogu kupiti parcele virtuelnog zemljišta. Pitanje je, ko bi pri zdravoj pameti platio prava na virtuelnu parcelu? Prema nekim izveštajima, 2021. godine zabeleženo je više od 65.000 zemljišnih transakcija u metaversu u ukupnom iznosu od 350 miliona dolara, uključujući 116 parcela koje su prodate za 2,5 miliona dolara u virtuelnom svetu Decentrallend. Blokčejn kompanija Tokens.com je nedavno platila 1,7 miliona dolara za 50% udela u Metaverse Group, jednoj od prvih virtuelnih kompanija za nekretnine na svetu zasnovanih na NFT-u. Metaverse Group poseduje opsežan portfolio virtuelnih NFT nekretnina u metaverse zajednicama kao što su Decentralland i Sandbox, takođe nudi usluge razvoja virtuelne imovine, upravljanja nekretninama i marketinga.
Šta je budućnost za Metavers?
Iako tačna budućnost metaversa ostaje neizvesna, radoznali i ambiciozni pojedinci koriste priliku da prigrle ovaj digitalni svet. Brendovi istražuju kako on može da dopuni iskustva fizičkog sveta, a veliki poslodavci istražuju kako bi mogao da bude deo budućnosti radnog mesta.
Za početak možda samo razmislite o kreiranju profila – avatara – u ovom virtuelnom svetu. Pokušajte da se sastanete sa kolegama u virtuelnoj kancelariji – neke su dostupne besplatno. Na kraju krajeva, najbolji način da se razume metaverse i njegov potencijal je da se doživi i uči iz iskustva.