Da li ESG strategija može doneti trostruki efekat: rast, profit i održivost?
Rast prihoda jeste dobar pokazatelj uspešnog poslovanja kompanije, ali je profitabilni rast još bolji. Ipak sve više se ističe da je profitabilan rast koji unapređuje implementaciju ESG-a (Environmental, Social and Governance) najpoželjniji, jer najuspešnije kompanije koje žele dugoročno održivo poslovanje treba da biraju strategiju koji donosi ova tri efekta.
Konstantan i profitabilan rast je teško ostvariti tokom globalne finansijske krize. Od ključne važnosti je da se eksplicitno izabere rast u načinu razmišljanja, da se na njemu baziraju strategija, ali i sve aktivnosti i resursi koji su neophodni za njegovo izvršenje. Mnogi rukovodioci veruju da su za održiv, transparentan i sveobuhvatan rast potrebni kompromisi, odricanje od prihoda i profita zarad društva i planete. Ipak, analize pokazuju drugačiji obrazac. Finansijski uspešne kompanije u svoje strategije rasta su integrisale ESG prioritete. Nameće se zaključak da nije dovoljno da uspešno posluju u svojoj branši, nego da svojim aktivnostima treba da doprinose stvaranju boljeg okruženja u kome posluju.
Pet izazova sa kojima se kompanije suočavaju
Ostvarenje ESG strategije zahteva transformaciju preduzeća i primenu metoda koje su usmerene na ljude i promenu njihovog ponašanja. Dakle, to je ozbiljan zadatak koji se mora rešiti, a ljudske navike koje je teško promeniti dodatno otežavaju postizanje ovog cilja. Identifikovano je pet izazova o ovoj temu unutar većine kompanija:
- Postoje stvarne prepreke koje ugrožavaju napore organizacija da utiču na životnu sredinu i društvo, kao što su inflacija, prekid lanca snabdevanja, rastući troškovi energije ili geopolitički sukobi. One su pravi izazovi. Lideri će morati da odrede gde su spremni da se odreknu kratkoročnog dobitka radi dugoročnog uspeha, a zatim i da osposobe svoje ljude da upravljaju izazovima sa kojima će se suočiti na tom putu. U suprotnom, rizikuju da ove obaveze padnu na dno svačije liste ili da ih odlože na neodređeno vreme.
- Pitanje “Zašto ovo radimo?” često će biti postavljeno. Nije dovoljno reći da su svi ti napori ispravna stvar za rezultate kompanije i da dobro utiču na životnu sredinu i društvo. Lideri kompanija moraju dobro da se pripreme, da ispričaju priču kojom će postići da ova strategija postane važna svima i na svim nivoima u organizaciji.
- ESG mora biti deo svakodnevnih razgovora. Najbolje je izbeći da napori kompanija kojima se utiče na životnu sredinu i društvo postanu nešto što je prisutno samo na Dan planete Zemlje. Te aktivnosti se ne mogu posmatrati kao jedna kampanja ili inicijativa. Ekološki i društveni uticaj moraju biti u potpunosti integrisani u poslovnu strategiju i procese, kao i u kulturne vrednosti svih zaposlenih.
- Model „jedan za sve“ neće funkcionisati. Zaposleni će biti pod uticajem donetih ESG odluka i zahtevaće se različiti nivoi njihovog napora. To podrazumeva višestepeni pristup promeni, balansiranje podrške svih zaposlenih, a samo će pojedini biti u mogućnosti da je pruže kroz posao koji obavljaju. Za njih će biti potrebna detaljna mapa puta ESG obaveza, koja ih jasno usmerava na ono što se očekuje da oni urade u svakoj fazi ovog procesa.
- Ovaj posao ne može da obavi jedan tim. Uspešni napori da se ostvari pozitivan uticaj na životnu sredinu i društvo zahtevaju da se mnoge grupe okupe, kako bi odigrale svoju ulogu. Kada se to dogodi, izostanak jasne linije odgovornosti ili pretpostavke da će druge osobe ili timovi da preuzmu vođstvo mogu ugroziti realizaciju ESG strategije. Najbolji efekat se dobija ako ovu strategiju vodi generalni direktor ili vlasnik kompanije, koji su najčešće pokretači i koji se poistovećuju sa uspehom ovih napora.
Pet principa kako je moguće ostvariti trostruki efekat
Kompanije koje uspevaju u ovom podvigu imaju tendenciju da se rukovode sa pet principa: integrisanje rasta, profitabilnosti i ESG-a u osnovnu strategiju; inoviranje proizvoda/usluge u cilju stvaranja nove vrednosti; korišćenje M&A za brzo postizanje rasta u oblasti ESG; transparentno praćenje i izveštavanje o ESG-u, i konačno i ugrađivanje strateških prioriteta u organizacioni DNK.
- Integrišite rast, profitabilnost i ESG u osnovnu strategiju. Kompanije koje najbolje sprovode promene ne prate inicijative vezane za ESG sa strane, već ih integrišu u sveobuhvatnu korporativnu strategiju uz rast i profitabilnost.
- Inovirajte ponudu/uslugu da biste podstakli stvaranje vrednosti. Kompanije koje ostvaruju trostruki efekat često rade na inovacijama i unapređenju, kako u onome što rade, tako i u načinu na koji to rade. Mnogi fokusiraju svoje napore na inovacijama tako što razvijaju proizvode ili usluge kako bi se bolje zadovoljile potrebe kupaca—i, gde je to moguće, zadovoljila nova potražnja zasnovana na ESG-u.
- Sprovođenje M&A (engl. Mergers and Acquisitions) opcije da bi se postigla implementacija ESG-a bržim tempom. Spajanje kompanija i preuzimanje kompanija koje se bave komplementarnom aktivnošću ili uslugom mogu ubrzati rast kompanije. Uspešne kompanije imaju tendenciju da traže partnere kako bi ubrzale sopstveni rast u segmentima poslovanja koji su nedovoljno pokriveni ili iskorišćeni.
- Izveštavajte i komunicirajte transparentno. Često čujemo da poslovni lideri negoduju što tržišni učesnici ne prepoznaju ulaganje koje njihove kompanije imaju u inicijative sa dužim vremenskim horizontom, što je često slučaj sa ESG inicijativama. Iako postoje brojni razlozi, intenzivno izveštavanje i proaktivna komunikacija široj zajednici o tome kako ove inicijative povećavaju vrednost, zajedno sa ciljevima i napretkom, od ključne su važnosti za razumevanje svih prednosti. Komunikacija sama po sebi neće dovesti do vrednosti, ali transparentnost može ubrzati prepoznavanje budućih potencijala od strane investitora ili investicionih fondova. Jednom kada kompanija postavi jasne i ambiciozne ciljeve, mora kontinuirano da pokazuje odakle dolazi vrednost i korake koje preduzima, da bi napredak bio jasan i samim klijentima, investitorima i tržištu.
- Ugradite strateške prioritete u DNK organizacije. Kompanije koje ostvaruju trostruki efekat rasta, profitabilnosti i održivosti planiraju konkretne inicijative kao deo nove korporativne strategije. Upravljački timovi postavljaju jasne odgovornosti, mere učinak i ciljeve i prilagođavaju operativno poslovanje. Oni takođe preusmeravaju svoje resurse ka ovim novim mogućnostima i osiguravaju da interni procesi podstiču srednji menadžment da integrišu relevantne kriterijume—uključujući ESG—u svoje svakodnevne odluke.