Transformacija trenda kupovine i kupovnih navika
Kako onlajn kupovina sa modelom “isporuke istog dana” utiče na tradicionalnu kupovinu?
Ljudi kupuju putem interneta više nego ikada ranije. Na ovaj trend je u velikoj meri uticala pandemija zbog mnogih ograničenja koje je nametnula, čineći pojedincima ovakvu kupovinu mnogo pogodnijom, umesto da odlaze u radnje. Ova ograničenja su u jednom trenutku podrazumevala i zatvaranje maloprodajnih objekata, tako da su ljudi bili prinuđeni da promene svoje kupovne navike, što je dovelo do povećanja trenda onlajn kupovine.
Trend podrazumeva kupovinu proizvoda i usluga putem interneta pomoću kreditnih ili debitnih kartica, pri čemu se kupljena roba dostavlja na vrata Vašeg doma. Onlajn kupovinom, kupci imaju pristup globalnom tržištu, što znači da mogu da kupuju sa bilo kog mesta u svetu. Ova pogodnost omogućava kupcima da biraju bilo koji brend ili prodavnicu, a uz izloženost širem izboru, imaju i više opcija na raspolaganju. Kako se onlajn kupovina može obaviti u bilo kom momentu u toku dana, sa elektronskih uređaja kao što su pametni telefoni i računari, sam proces štedi vreme. Zbog ovoga, sve više kupaca radije kupuje preko interneta, umesto da poseti prodavnicu.
Iako su ove prednosti uticale na rast trenda onlajn kupovine, ima i određenih nedostataka. Postoje kupci koji uživaju u celom iskustvu kupovine, zbog mogućnosti da osete i isprobaju proizvode pre nego što donesu odluku da li da ih kupe. Stoga, potreba za tradicionalnim tipom prodavnice radi postizanja najviše stope konverzije kupovine nije umanjena, već je i sve više prisutna.
Iako onlajn kupovina štedi vreme, vreme isporuke može potrajati nekoliko dana ili čak nedelja, što je čini manje pogodnom za kupce. Ova prepreka je navela kompanije širom sveta da uspostave model „isporuka istog dana (engl. Same-day delivery)“. Usluga „isporuka istog dana“ omogućava brzu isporuku, što je značajna pogodnost za kupce, što je dovelo zahteva da većina kompanija ponudi isto. Ova usluga ima potencijal da suštinski promeni način na koji kupujemo.
U nastojanju da održe korak sa zahtevima klijenata, maloprodajni lanci rade sa svojim logističkim partnerima na pronalaženju inovativnih rešenja za isporuku paketa što je pre moguće. Većina trgovaca je već dodala kanal za e-trgovinu svom tradicionalnom pristupu prodaje. Kombinacija sa isporukom istog dana mogla bi ponovo da privuče kupce kojima se ranije onlajn kupovina činila manje privlačnom zbog duže isporuke.
Ovaj model još uvek nije svuda u potpunosti uspostavljen, posebno u logistički manje razvijenim zemljama, kao što je Srbija. Ipak, iako je trend onlajn kupovine u Srbiji u porastu, tržište logistike i lanca snabdevanja zahtevaju dalji razvoj i poboljšanja kako bi trend nastavio da raste.