Kupovina poslovnog prostora – novi trend ili budućnost?
Velika ponuda kancelarijskog prostora i poboljšanje ekonomske situacije podstakli su kompanije da razmišljaju o dugoročnijem rešavanju pitanja u vezi kancelarijskog prostora
Često se kompanije susreću sa nedoumicom, da li poslovni prostor kupiti ili iznajmiti. Teorijski posmatrano, postoje dve grupe kompanija: prvoj je značajan bilans stanja, drugoj bilans uspeha. Ukoliko kompanija želi da uveća imovinu, odlučiće se za kupovinu poslovnog prostora, ali ako kompanija ne želi da uloži veći iznos novca u kupovinu sopstvenog prostora, biće zakupac.
Međutim, iako je u teoriji odluka deluje jednostavna, u praksi je često komplikovanija. Mnoge kompanije, naročito internacionalne kompanije sa velikim potencijalom i brzim rastom obično zakupljuju poslovni prostor, jer im je mnogo fleksibilnije i lakše da iznajme kancelarije, jer to podrazumeva manja inicijalna ulaganja. Pored ovoga, zakup prostora omogućava kompanijama izbor lokacije i poslovne zgrade za poslovno sedište, olakšava povećanje ili smanjenje zakupljene površine ili promenu adrese u skladu sa poslovnom strategijom. Takođe, na tržištima gde je velika ponuda kancelarijskog prostora za iznajmljivanje, lakše je pronaći kancelarijski prostor, prilagoditi ga potrebama u smislu prostornog rasporeda kancelarija, uređenja i enterijerskih rešenja. Biti zakupac u poslovnom kompleksu znači da investitor pruža usluge i recepcije, obezbeđenja, čišćenja, održavanja zajedničkih površina i zelenila, što omogućava kompanijama da, osim plaćanja troškova, nemaju drugih obaveza oko održavanja objekta.
Sa druge strane, vlasništvo nad kancelarijskim prostorom može stabilizovati troškove. Fiksni troškovi olakšavaju dugoročno planiranje i ublažavaju probleme sa tokovima novca koje može da izazove povećanje zakupnine zbog godišnje indeksacije ili prilikom obnove ugovora o zakupu. Još jedna prednost posedovanja prostora je kapital, odnosno vrednost nekretnine koji vremenom može da se poveća i koristi kao kolateral za nove investicije. Tržišna praksa je pokazala da kompanije koje planiraju da ostanu na jednoj lokaciji duže vreme, koje ne predviđaju značajnije promene u poslovanju i borave u kancelarijama koje mogu da ispune planove rasta kompanije za narednih 5-10 godina razmatraju kupovinu poslovnog prostora.
Na tržištu Beograda, opšti trend je da kompanije iznajmljuju kancelarijske prostore, pogotovo kompanije koje su u razvoju i koje planiraju povećanje broja zaposlenih, a slobodna sredstva ulažu u osnovnu delatnost, kako bi unapredila poslovanje i prilagodila novim izazovima u okruženju. Međutim, na našem tržištu u poslednje dve godine, sve je prisutniji i trend kupovine kancelarijskog prostora. Ranije su tradicionalni kupci poslovnog prostora u Beogradu bile banke i osiguravajuća društva, dok su se u poslednjih godina na tržištu pojavili veliki institucionalni fondovi i internacionalni investitori zainteresovani za kupovinu velikih poslovnih kompleksa. Pored toga, lokalni investitori i kompanije su sve više zainteresovane za kupovinu kancelarijskog prostora, ne samo kao oblik ulaganja, već i za svoje poslovanje i sopstvene potrebe.